Atrybucja w szerokim znaczeniu jest to przypisywanie czemuś bądź komuś pewnych cech. Pojęcie to najczęściej stosowane jest w psychologii. Jednak czym jest atrybucja w kontekście marketingu internetowego? Aby dokładnie zagłębić się w temat należy najpierw odpowiedzieć sobie na pytanie „co to znaczy konwersja?”.
Konwersja co to znaczy?
Według słownika języka polskiego PWN pojęcie konwersji oznacza w ogólnym sensie „przekształcanie postaci czegoś”. Wykorzystywane ono jest w przypadku wielu dziedzin. W marketingu internetowym konwersja strony internetowej to wykonanie przez potencjalnego klienta takiej czynności, która jest pożądana przez właściciela owej witryny. Konkretniej jest to oczekiwanie wykonania działania na stronie internetowej przez odbiorcę, które stanowi reakcję na wszelkie promowanie jej poprzez pozycjonowanie bądź kampanie internetowe. Przykładowymi celami konwersji mogą być na przykład: dokonanie zakupu, rejestracja konta, wypełnienie formularza, zapisanie się do newslettera czy obejrzenie dostępnego filmu. Wskaźnik konwersji informuje o efektywności danej witryny i mówi o tym, jaki procent odbiorców zrealizował cel.
Atrybucja konwersji
Atrybucja jest ściśle związana z konwersją i polega na przypisaniu udziału poszczególnych kanałów kontaktu w konwersji. Dzięki niej można ocenić w skuteczny sposób ich efektywność. Internauci najczęściej odwiedzają konkretną stronę internetową co najmniej kilka razy zanim dokonają zakupu bądź innego działania. Według przeprowadzonych badań, tylko 2% z nich już przy pierwszej wizycie przechodzi do płatności. W międzyczasie wchodzą oni w różne interakcje, takie jak na przykład wyświetlenie reklamy czy inne poza stroną internetową (porównywarki, portale społecznościowe itd.).
Atrybucja konwersji jest bardzo istotnym elementem oceny skuteczności prowadzonych działań promocyjnych strony internetowej. Dzięki temu można określić, które z kanałów kontaktu z klientem przynoszą efekty, a które generują wyłącznie koszty. Wybór odpowiedniego modelu atrybucji konwersji jest niezwykle pomocny w osiąganiu zamierzonych celów. Niestety staje się to z roku na rok coraz trudniejsze, ponieważ marketing internetowy cały czas się rozwija i zwiększa się także ilość kanałów, różnych metod oraz kampanii reklamowych. Nie ma tak naprawdę idealnego modelu atrybucji, więc najlepiej zbudować taki, który odzwierciedla to, co się faktycznie dzieje.